فرسودگی ناوگان چاپ در کمین رونق صادرات

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ از افزایش ۵۰ درصدی محصولات چاپی ایران به کشورهای منطقه در ۷ ماه نخست سال خبر داد و گفت:‌ استهلاک دستگاه‌ها و فرسودگی ناوگان چاپ در کمین رونق صادرات است.

بابک عابدین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به افزایش واحدهای صادراتی چاپ در ۷ ماهه نخست سال گفت:‌ آمارها نشان می‌دهد که واحدهای صادراتی ما ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته صادرات خود را افزایش داده‌اند.

وی با اشاره به نوع محصولات صادراتی محصولات چاپی ایران گفت:‌ محصولات انعطاف پذیر که در بسته‌بندی‌های شیرینی، شکلات، چیپس و پفک، موادغذایی جعبه و مواد سلولزی کاربرد دارند. این محصولات به کشورهای عراق، تاجیکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان‌ و… صادر شده است.

عابدین در پاسخ به اینکه حجم ریالی این افزایش صادرات چه میزان بوده است،‌ گفت:‌ اکنون نمی‌توانیم آمار دقیق ارائه کنیم،‌ آمارهای دقیق تا پایان سال به دست می‌آید‌، اما واحدهایی داشته‌ایم که صادراتشان از ۱۵ میلیون دلار به ۳۰ میلیون دلار رسیده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه محصولات چاپی ایران برای صادرات گفت:‌ تا امروز یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما دریافت منابع مالی تضمین اجرای قراردادها از طریق بانک‌ها بوده است،‌ علاوه بر این قیمت‌های تمام شده مواد اولیه مصرفی در صنعت چاپ بالا است،‌ چرا که این محصولات تعرفه وارداتی از ۱۵ تا ۶۰ درصد دارند و چون ما در مواد اولیه وابسته به واردات هستیم محصول نهایی با قیمت گرانی به دستمان می‌رسد.

وی گفت:‌ این امر موحب می‌شود که قیمت محصول تمام شده ایرانی در مقایسه با قیمت محصول مشابه خارجی گران‌تر باشد،‌ طبعاً‌ کشورهای دیگر نیز برای خرید این محصولات قیمت پایین‌تر را ترجیح می‌دهند.

عابدینی افزود:‌ اما اخیراً‌ با مشکلات دیگری نیز روبرو شدیم و آن کهولت واستهلاک ماشین‌آلات چاپی و تکنولوژی است،‌ در این میان حمایت‌های بانکی و تسهیلات کم بهره برای تأمین ماشین آلات نیز در دسترس فعالین و بنگاه‌های تولیدی این صنعت قرار نمی‌گیرد،‌ این موضوع موجب می‌شود ما رفته رفته از نظر کیفی از رقبای منطقه هم‌چون ترکیه عقب بمانیم. مسئله به اندازه‌ای بغرنج است که ممکن است حتی سفارشات داخلی را هم از دست بدهیم.

وی با اشاره به صادرات برخی ماشین‌آلات تولیدی داخل افزود:‌ برخی ماشین آلات چاپ و بسته بندی تولید داخلی را نیز در حال حاضر صادر می‌کنیم،‌ ما در نظر داریم زمینه حضور پاویون ملی چاپ و بسته بندی ایران را در نمایشگاه دروپا که بزرگترین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی جهان است، فراهم کنیم، تا امکانات و توانمندی صنعت چاپ ایران را به نمایش بگذاریم. با توجه به اینکه این نمایشگاه از تمام جهان بازدیدکننده دارد‌، شرکت در آن برای گسترش بازارهای صادراتی صنعت چاپ ایران به خارج از کشور بسیار موثر است.